خانه و مدرسه
بسم الله الرحمن الرحیم
درباره وبلاگ


کتابخانه مجازی تعلیم و تربیت

مدیر وبلاگ :
مطالب اخیر
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

اتاق آبی


محیط کودکستان، گوشه و کنار حیاط و اتاقهای آن، می تواند کودک را به فعالیت و جستجو و اندیشیدن برانگیزد، یا اینکه او را از فعالیت و جنب و جوش باز دارد و از او موجودی خمود و آرام و کم تحرک بسازد.


برای مثال می توانیم محیط مختلف دو کودکستان را تصور کنیم و آنها را در برابر هم بگذاریم:

در حیاط کودکستان اول گل و گیاه گوناگون فراوان است. در گوشه ای از حیاط جایی برای نگهداری مرغ و خروس یا لانه کبوتر دیده می شود. در گوشه دیگر وسایل بازی مانند توپ و طناب، مکعبهای بزرگ پلاستیکی یا چوبی، بیل و سطل و ماسه در صندوقی جای گرفته است. از بشکه، تونل و با لاستیک چرخ اتومبیل، تاب درست کرده اند. روی زمین بازی دایره های بزرگ و کوچک رسم شده است. خطی مستقیم به درازای پنج متر، که خط تعادل نامیده می شود، روی زمین کشیده اند. باغچه سبزیکاری در گوشه دیگر حیاط است و شنکش و بیل و آبپاش در نزدیکی آن گذاشته اند. کودکان نرده کوتاهی ساخته اند که باغچه را از محیط بازی جدا می کند. کودکستان دوم حیاطی بزرگ دارد. حیاط درخت و گیاه ندارد، اما آسفالت شده است. تاب و سرسره و الاکلنگ تنها وسیله های بازی کودکان است.

به خوبی پیداست که در کودکستان اول محیط برای مشاهده و فعالیت آماده تر است، اما در کودکستان دوم وسیله بازی کودکان به همان چند وسیله موجود محدود شده است. در کودکستان اول، کودک از همان روزهای نخست با طبیعت آشنا می شود و کم کم تغییرهای آن را می بیند و احساس می کند و با راهنمایی مربی می تواند به جستجو و اکتشاف در طبیعت بپردازد و قبول مسئولیت کند. اما در کودکستان دوم، کودک از طبیعت جدا شده است و برایش انگیزه ای ایجاد نشده است تا فعالیت و قبول مسئولیت کند.

می توانیم اتاقهای این دو کودکستان را هم تصور کنیم: در اطاق کودکستان اول، با نخستین نگاه نظم منطقی مشاهده می کنیم. دیوارها، گنجه ها و طاقچه های کلاس را می بینیم که به ترتیب زیر تقسیم شده اند:

بخش نمایشگاه کارهای کودکان: شامل نقاشیها و کارهای دستی، که به ابتکار کودکان ساخته شده است، و کارهای گروهی کودکان. این کارها به روی صفحه ای از یونولیت یا سنجاق نصب شده اند و مربی آنها را هر چند روز یک بار تغییر می دهد و آثار تازه کودکان را بر روی آن می گذارد.

بخش تصویرها و پوسترهای تازه: مربی این تصویرها را هم با توجه به موضوع مورد علاقه کودکان و نیازهای برنامه تغییر می دهد.

بخش گل و گیاه: شامل گلدانهایی که دارای گیاهان هر فصل است و بر روی میز مخصوص یا طاقچه کلاس قرار دارد.

بخش کتابخانه: کتابخانه بصورت نمایشگاهی ترتیب یافته است و مربی هر چند روز یک بار ترتیب  قرار گرفتن کتابها را تغییر می دهد و تا آنجا که امکان دارد کتابهای تازه ای تهیه می کند و در این بخش می گذارد.

بخش آزمایشگاه: شامل میز و وسیله های آزمایشگاهی. روی این میز ترازو و وسیله های اندازه گیری دیگر در دسترس کودکان گذاشته شده است.

بخش گنجه روباز: در این گنجه وسیله های گوناگون بازی، مانند مکعبهای چوبی یا مقوایی یا پلاستیکی، وسایل بازیهای فکری و وسایل بازیهای نمایشی قرار گرفته است.

بخش خانه عروسکها: در این قسمت وسایل زندگی و لباس عروسکها گذاشته شده است.

گنجه وسایل نقاشی و کاردستی: انواع مدادهای رنگی، شمعی، قلم، ماژیک و وسایل کاردستی در آن جای دارد.

بخش نمایش: این بخش شامل جعبه های لباسهای گوناگون و انواع کلاه و وسایل زینتی و ماریونت (عروسکهای نمایشی) است که برای اجرای نمایشها از آنها استفاده می شود.

بخش جعبه عجایب: این جعبه با علامت مخصوص مشخص شده است. هرگاه کودکان چیز تازه ای کشف کنند، آن را توی جعبه عجایب می گذارند تا مربی آن را به همه کودکان نشان بدهد و درباره آن گفتگو کند.

بخش مخصوص ظرف گل یا خمیر مجسمه سازی: با مشمع هایی که پیش از بازی روی میزها کشیده می شود.

بخش وسیله های کارگاهی: شامل اسباب و وسایل نجاری برای کودکان خردسال.

در این کلاس هر چیزی برای خود جای ویژه ای دارد و کودکان یاد گرفته اند که وسایل کارشان را از کجا بردارند و نیز می دانند که پس از پایان بازی باید آنها را پاکیزه کنند و دوباره به جای خود بگذارند.

در کودکستان دوم کلاسی می بینید که میز و صندلی آن تمیز و مرتب پشت سرهم چیده شده است. جای این میز و صندلیها هیچ گاه تغییر نمی کند. عکسهایی به دیوار نصب کرده اند که تا پایان هر سال تحصیلی و گاهی چند سال روی دیوار ثابت می ماند.

در این کودکستان گنجه ای می بینید که در آن وسیله های بازی و کار قرار گرفته است، اما در آن را قفل کرده اند و تنها کودکان با اجازه مربی می توانند به آنها دسترسی پیدا کنند. در ظاهر همه چیز از روی ذوق و سلیقه تهیه شده است، اما با یک نظر می توان فهمید که از این وسیله ها به خوبی استفاده نمی شود.

به روش کار مربیان این دو کودکستان نیز توجه کنید. در کودکستان اول مربی با کودکان طوری رفتار کرده است که کودکان احساس می کنند که در هر ساعت می توانند در گروههای مختلف کلاس خود در هر یک از فعالیتها بیشتر به وسیله خود کودکان و با پیشنهاد آنها انجام می گیرد و مربی در کلاس نقش راهنما و مشاور را دارد. اما در کودکستان دیگر مربی حاکم و دستور دهنده است. در هر ساعت به میل خودش برنامه ای تعیین می کند و همه کودکان ناگزیرند که در آن برنامه شرکت کنند.

در تصویری که از دو کلاس برای شما مجسم شد به نظر شما در کدام یک از این کلاسها انگیزه فعالیت و حرکت بیشتر است؟ در آنجا که فعالیت و بازی مطابق ذوق کودکان انجام می شود، و کودکان به مربی پیشنهاد بازی، کار یا برنامه های دیگر را می دهند، یا در آنجایی که مربی به کودکان می گوید: بچه ها، ساکت! حالا می خواهیم این بازی را بکنیم. یا فریاد می زند: بچه ها، ساکت باشید! حالا می خواهیم به این قصه گوش دهیم؟ واضح است که روش دوم اطاعت اجباری و غیر لازم کودکان را موجب می شود. این روش از میزان شوق کودکان می کاهد و آنها را از حرکت و فعالیت باز می دارد.

آزادی و اختیار، در انواع فعالیتها و بازیها در کودکان شادی و نشاط به بار می آورد و برنامه های کودکستان و هر موسسه تربیتی را اثر بخشتر می کند. در کودکستان همیشه موفقیت با مربیانی است که می توانند محیط کلاس و کودکستان را آنچنان جالب توجه کنند که انگیزه ای برای تحرک کودکان به وجود آید، آنگاه خود مربیان باید نقش راهنما و همبازی بزرگتر کودکان را داشته باشند، نه نقش فرمان دهنده و تحمیل کننده برنامه ها را.

کودکان ار راه فعالیت و تجربه شخصی و به کار انداختن تواناییهای گوناگون خود، بیشتر می آموزند تا از راه شنیدن سخن مربی و توضیح و تشریح او.

عنوان کتاب:  کتاب کار مربی کودک (برنامه کار سالانه مربی در مهد کودک و کودکستان)

نویسنده: توران میرهادی (خمارلو)

نشر دیدار





نوع مطلب : آموزشی، تربیتی، پیش دبستانی، خانواده، کتاب کار مربی کودک، توران میرهادی، 
برچسب ها : کودکستان، جستجو، فعالیت، کودک، کتابخانه، عروسک، کلاس،
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 28 شهریور 1395
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic